هفته ۱۶ حاملگی دو قلویی

در این هفته ی بارداری دوقلوهای شما هر کدام حدود ۱۰۰ گرم وزن دارند و طول هر کدام ,از سر تا انتهای باسن ۱۰ سانتی متر می باشد.

اثر انگشت اختصاصی آنها تا کنون شکل گرفته است. وقتی شما به آرامی به شکمتان ضربه ای بزنید، آنها احساس می کنند و ممکن است شروع به دادزدن بدون صدا و یا مکیدن هر چیزی که جلوی آنهاست (دست – پا – بند ناف) بکنند. این رفلکس مکیدن، تمرینی است برای شیر خوردن بعد از بدنیا آمدن.
اگر یکی از آنها یا هر دو دختر باشند، اکنون در تخمدان خود ۲ میلیون تخمک دارند که تا زمان تولد به یک میلیون کاهش می یابد. اکنون بدن آنها سریعتر از سرشان رشد می کند. پوست کاغذی آنها باموی کرک مانندی پوشیده می شود .ابرو و موهای سر شروع به جوانه زدن می کنند ولی رنگ و جنس آنها ممکن است بعد از تولد تغییر کند.
پاها به نسبت دست ها بلند تر می شوند. ناخن دست ها به طور کامل شکل می گیرند. و همه مفاصل و اندام ها قابلیت حرکت دارند. دستگاه تناسلی در حدی کامل شده که جنس کودکان شما قابل تشخیص با سونوگرافی است.
استخوان بندی آنها حالت غضروفی دارد که بعد ها محکم خواهد شد. میلین که یک ماده حفاظتی است شروع به پیچیدن اطراف نخاع می کند.
قفسه سینه ی دوقلوها بالا و پایین می رود و حالت نفس کشیدن را تقلید می کند. اما به جای هوا، مایع آمنیوتیک (مایع داخل کیسه آب) را به داخل ریه می کشند، که کمک به رشد ریه ی آنها می کند. دوقلوهای شما شروع به سکسکه می کنند. که این سکسکه باعث تقویت دیافراگم می شود، دیافرگم عضله ای است که برای تنفس بعد از تولد به آن نیاز داریم.
گاهی ممکن است که شما درد مختصری در پهلوها داشته باشید. که این می تواند به خاطر کشیده شدن رباط های کناری رحم و دیواره لگن باشد که بارشد کودکان شما و بزرگ شدن رحم ,اتفاق بیافتد.
این درد طبیعی است ولی اگر برای چند روز ادامه پیدا کرد و یا شدت یافت، باید با پزشکتان درمیان بگذارید.
انگشتان پا : ناخن های انگشتان پا شروع به رشد می کند.
سر : سر کودکان شما حالا بیشتر از قبل می ایستد و فرم جمجمه ی آنها کاملتر می شود آگر چه هنوز موی آنها شروع به رشد نکرده است.
رگ های خونی : سیستم گردش خون فرزندان شما بطور کامل کار می کند. و قلب آنها حدود ۲۴ لیتر خون در روز پمپ می کند.

هفته ۱۶ حاملگی دو قلویی
فهرست