هفته ۱۶ حاملگی

کودک شما حالا از سرتا انتهای باسن حدود ۱۰ سانتی متر است. و وزن او حدود ۱۰۰ گرم می باشد طی ۳ هفته آینده کودک شما جهش رشد عظیمی پیدا می کند و سانتی مترها به طولش اضافه می شود

و وزنش دو برابر می شود. چه داخل و چه خارج رحم، بچه ها موجودات بازیگوشی هستند. او تاکنون اولین اسباب بازی اش را کشف کرده است : بند ناف، او از گرفتن و کشیدن بند ناف لذت می برد. گاهی چنان آن را محکم می گیرد که جریان اکسیژن از میان آن کم می شود.
سر او نسبت به قبل بهتر راست می ایستد، و چشمانش به هم نزدیکتر می شوند. سیستم جریان خون و دستگاه ادراری او به طور کامل کار می کنند. و او مایع کیسه آب را با دم به داخل ریه و با بازدم به خارج می فرستد. کودک شما در مایع کیسه آب غوطه ور است. که محافظ خوبی برای اوست.
گاهی اوقات، وقتی شما به طور ناگهانی حرکت می کنید در پهلوهایتان کمی احساس درد می کنید. رباط هایی که در دو طرف رحم و دیواره ی لگن قرار دارند با رشدکودک شما و در نتیجه بزرگ شدن رحم ,کشیده می شوند. در نتیجه طبیعی است که کمی درد احساس کنید. ولی در صورتی که درد تا چند روز ادامه پیدا کرد و یا شدت یافت به پزشکتان اطلاع دهید.
سر : سر نسبت به قبل به میزان بیشتری مستقیم قرار می گیرد. موهای او هنوز شروع به رشد نکرده اند ولی جمجمه و پوست سردر حال شکل گرفتن است.
انگشتان پا : ناخن های انگشتان پا شروع به رشد می کنند.
رگ های خونی : سیستم گردش خون کودک شما اکنون کار می کند.

هفته ی ۱۶ حاملگی
فهرست