هفته ۳۳ حاملگی

کوچولوی شما حالا حدود ۲ کیلوگرم وزن و ۴۶ سانتی متر قد دارد. او احتمالا تا به حال ، جهت آمادگی برای تولد سروته شده است. سر او باید به سمت پایین باشد، تا آماده سفر به دنیای بیرون باشد. سر بچه ها ممکن است مجددا بچرخد و در وضعیت دیگری قرار بگیرد. پزشک شما به طرز قرار گرفتن کودکتان در هفته های آخر توجه خواهد کرد.
جمجه کودک شما قابل انعطاف است و صفحه های استخوانی که جمجمه را تشکیل می دهند به طور کامل به هم جوش نخورده اند. و این مسأله عبور او از کانال زایمانی ( که نسبتا باریک است ) را آسان تر می کند.
اما استخوان های سایر نقاط بدن محکم شده اند و پوست او بتدریج قرمزی و چروکش را با تشکیل لایه چربی زیر پوست از دست می دهد.
اگر حاملگی اول شما باشد، در این هفته معمولا سر کودک به داخل لگن می آید و به دهانه رحم فشار می آورد. این حالت در نیمی از مادران با حاملگی اول ، اتفاق می افتد. در حاملگی های بعدی این حالت حدود یک هفته قبل از زایمان اتفاق می افتد. و در بعضی افراد تا زمان شروع درد زایمان این اتفاق نخواهد افتاد.
شما ممکن است در انتهای روز متوجه ورم پا و مچ پایتان شوید. که این حالت در هوای گرم و انتهای روز تشدید می شود. مصرف کافی مایعات به کاهش تورم کمک می کند. به خاطر داشته باشید که بدن شما خصوصا کلیه های شما و همینطور کودک شما به میزان زیادی مایعات نیاز دارند.
بنابراین نوشیدن مایعات فراوان را فراموش نکنید.
اگرمتوجه ورم ناگهانی در صورت یا دستانتان شدید به پزشکتان اطلاع دهید، چون ممکن است علامت مسمومیت حاملگی باشد.
پوست : قرمزی و چروک پوست کودکتان حالا خیلی کمتر می شود.
جمجمه : جمجه او انعطاف پذیر است و بطور کامل به هم جوش نخورده است و این به او کمک می کند تا راحتتر کانال زایمان را طی کند.

هفته ۳۳ حاملگی
فهرست